PhD a děti

 Kamarád Kuba mi jednou napsal, že má kamarádku, která shání nějaké reference na doktorát a mateřství. Toto jsem mu odpověděla.

Pořídit si děti během doktorátu podle mě není špatný nápad:-)
Byrokraticky to má dvě stránky
na matfyzu
Tam se to skoro neřeší, pokud to neřeší vedoucí (mohl by mít námitky v těch posudcích nakonci roku). Mě na dostudování stačila maximální standardní doba (tuším 8 let), takže jsem děti nikde oficiálně nepřiznala. Ale jinak je někdo napsáno, že na každé dítě mají oba rodiče nárok na další 3 roky studia (v max. délce). Samozřejmě v denním studiu je člověk jen 4 roky a pak je dálkový, tam se nic nemění.
stát
Člověk se musí nahlásit na sociálce a na pojišťovně.

Další důležitá stránka je podle mě finanční:
Pokud člověk mezi studiem a dětmi nepracoval, tak nemá nárok na mateřskou, ale má nárok na rodičovskou, tj. od ledna to bude 300 tisíc vypláceno v průběhu 0,5-4 let (to jde ovlivnit výší příjmu druhého rodiče, jinak je to natažené, co to jde). Celkem dobrá zpráva je, že zdravotní za maminky platí stát.
S miminem (zejména s tím prvním) asi není úplně reálné pracovat s takovým nasazením, aby člověk byl na nějakém grantu, takže těch řekněme 10 tisíc rodičovské + pár tisíc od Matfyzu jako stipendium je jediný příjem. Mno, buďme upřímní, pokud člověk nemá partnera, co chodí do práce, je v Praze naprosto nereálné z toho vyžít.

A ta praktická stránka:
Pokud má člověk odhodlání, je doktorát super aktivita na mateřskou. S prvním dítětem člověk získává spoustu mateřských zkušeností a všechno s tím dítětem jde tak nějak těžko, je potřeba počítat, že první cca půlrok člověk neudělá téměř nic, mozek prostě řeší něco jiného. To už ale neplatí s dalšími dětmi - s druhým jsem v porodnici sepisovala článek a s třetím jsem během šestinedělí celou práci přečetla, dodělala korektury a odevzdala.
Podle mě největší problém je, že člověk často vypadne z "obrazu", nejdřív na půl roku, ale i pak se stává, že jsou děti týden nemocné a člověk neudělá ani ťuk a pak po týdnu vůbec neví, co ty čmáranice na papíře znamenají. Sebere to během těch let spoustu času a je třeba se s tím nestresovat, že člověk z toho prostě občas vystoupí. Nejlepší je podle mě dětem od mala zajistit pravidelné hlídání (nám se osvědčily dvě dopoledne týdně cca od roka, od půl roku dom, pak dětská skupinka) - pak má člověk garatnovaný čas něco dělat a nevypadává z rytmu. To zas ovšem souvisí s tou finanční stránkou - hlídání a jesle něco stojí a z rodičovské se to nezaplatní. Řekněme si to upřímně, kdybych byla na všechno sama, doktorát nemám.
No a naopak, podle mě spoutu věcí musí mozek přechroupat a je jedno, jestli sedíš 8 hodin v kanclu a nebo na pískovišti, nosila jsem si na písek papír a tužku a občas jsem si prostě něco potřebovala nakreslit, abych to nezapomněla nebo zavrhla :-)
Myslím, že i z druhé strany je to fajn, že člověk má nějaké svoje zájmy a nezdegeneruje tolik, ale to už jsou takové diskutabilní věci.

Bohužel na Matfyzu (naproti třeba medicíně) pořízení dětí během studia není nijak běžné ani diskutované téma. Jednu dobu jsem se snažila fakultu přesvědčit, že by člověk měl mít o dobu mateřské, protaženou dobu denního studia (např. na jaderce to tak mají), nicméně jsem se setkala s takovým odporem proděkana o něčem jednat nebo vyjít vstříc, snad nikdy na matfyzu jsem si nepřipadala tak blbě, pan                 se choval dost arogantně a dával mi najevo, že on je ten nadřízený a že mám být ráda, že se mi rozhodl věnovat aspoň těch pár chvil na promluvu... Tak jsem nakonec veškeré snahy vzdala. Takže zeptat se leda lidí, co to absolvovaly. 

Právní dokument existuje, VŠ zákon.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Loučení s Ješkohlídem